24 december 2012

God Jul

Nu har jag varit godis- och snacksfri i nästan tre månader. Det känns fantastiskt och på något sätt väldigt självklart. I början var jag sugen, men det gick över rätt snabbt. Nu är det jul och jag ser fram emot skumtomtar och trillingnöt, men sen får jag se hur jag gör. Det är mycket möjligt att jag tar ett nytt godisuppehåll, jag har mått bra av det.

Det har varit tyst här på bloggen på sistone. Jag har inte känt någon lust att skriva något och jag vet inte hur jag ska göra framöver. För ett tag sedan var jag med om en uppenbarelse. Det kändes iallafall så. Jag behövde fördriva lite tid och gick därför in i en bokhandel. Jag strosade runt lite och satte mig i en fåtölj och bläddrade lite i Hemligheten (The Secret), en bästsäljande självhjälpsbok. Den bygger på Attraktionslagen som menar att det man tänker får man. Av en slump slog jag upp ett par sidor som handlade om viktminskning och där stod det (ungefär, jag citerar inte): Så länge du lever som en överviktig kommer du att förbli det. Istället ska man tänka att man är normalviktig och nöjd med sin kropp. Men det räcker inte att tänka, man måste leva som om man är normalviktig och nöjd.

Det här låter kanske jätteflummigt, men jag kan inte låta bli att tycka att det har en poäng (jag upplevde det trots allt som en uppenbarelse!). Jag har försökt att gå ner i vikt och bli av med min ätstörning i så många år utan framgång. Det är först på senare tid som jag har börjat få bukt med ätstörningen och känna frid. Den ångest som jag, och förmodligen många av er, känt över mina misslyckade viktminskningsförsök är så tärande. Och onödig. Vi har ett liv och det borde vi försöka fylla med frid och glädje.

Jag ska jobba med Hemligheten. Hur lever en som är normalviktig och nöjd med sin kropp? Ja, jag tänker mig att man äter det mesta. Normala portioner, lite extra gott på helgen. Man tränar kanske två gånger i veckan. Man skäms inte för att visa upp sig i badkläder. Man känner inte ångest för att träffa gamla vänner som ska se ens övervikt. Man tänker inte att man ska gå ner tio kilo innan man skriver upp sig på en dejtingsajt.

Och man har ingen viktminskningsblogg, så jag får se hur det blir här framöver.

Nu önskar jag er en God Jul och ett Gott Nytt År!

5 kommentarer:

  1. Jag har läst boken och den är intressant. Det stämmer ju överens med tankar som du uttryckt här tidigare. Du har varit superduktig med godisuppehållet. God jul till dig!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du klarat dig dig utan godis så länge, starkt jobbat. Jag har också läst The Secret och gillade den. Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst den men bara ditt inlägg har gett mig en tankeställare! Det är ju så som du skriver; att skämmas inför vänner man ser sällan att jag gått upp i vikt (vartannat år är jag hyfsad i storlek, vartannat år större igen...), skämmas i badkläder osv.

    Att du klarat av att avstå godis och sötsaker så länge är så beundransvärt. Beslut och så hålla sig till det är väl vad som gäller.

    Kram och god fortsättning! Hoppas 2013 blir bästa året någonsin!

    SvaraRadera
  4. Och vi vill veta mer om Hemligheten förstås - så sluta inte blogga! Jag tror att det är helt rätt. Den dagen man titta på sig själv i spegeln och gillar det man ser så har man tagit det viktigaste steget. Självkänslan är viktigare än vågen!

    kram, pernilla be

    SvaraRadera